Värmlands läns vårdförbund

En vanlig dag på Beroendecentrum

Ikon av hand som håller i pratbubblor.

Såhär kan en vanlig dag se ut hos oss

Vi börjar morgonen med en bra frukost. Kl 09:00 så har vi ett gemensamt möte med både personal och klienter där vi informerar om vad som händer under dagen. Efter mötet så brukar de flesta ha olika aktiviteter planerade. På förmiddagen innan lunch så brukar vi ta en promenad och ungefär varannan dag även passa på att besöka kiosken.

Efter promenaden så är det dags för lunch, det finns en meny där man kan beställa flera olika rätter. Under eftermiddagen så erbjuds för det mesta flera olika aktiviteter såsom friskvård, återfallsprevention eller om du är inbokad på andra möten. Middagen serveras vid 16:30. Under kvällen sedan så brukar de flesta uppehålla sig antingen i vårt tv-rum eller på sina egna rum. I vårt tv-rum så finns, förutom tv, även spel, pussel och böcker.

Alla har möjlighet att låna en iPad och böcker från biblioteket.

På Beroendecentrum finns 12 patientrum varav två är dubbelrum. Varje rum har egen toalett och dusch, garderob, fåtölj och skrivbord. Sängen går att höja och sänka vid huvudändan. På avdelningen finns sängkläder, handdukar och hygienprodukter att tillgå.

I korridoren finns en avslappningsstol, träningsmaskin och sittplatser. Det finns också en avdelningstelefon som går att ringa ifrån.

I vårt vardagsrum finns TV och DVD-spelare, gott om filmer, böcker, tidningar, spel och pussel, samt två gitarrer.

I matsalen finns te, kaffe, saft och drickbuljong. Det finns även en TV. På balkongen är det tillåtet att röka.

Såhär kan en vanlig dag se ut hos oss

Frukost serveras mellan 8.00-8.45

Morgonmöte klockan 9.00

Återfallsprevention, aktivitetsrum och olika screeningsdokument förekommer på förmiddagarna. Varje dag erbjuds promenad.

Lunch serveras 11.30

Eftermiddagarna ser olika ut men kan innehålla besök till bibliotek, olika screeningsdokument, och dagliga promenader.

Middag serveras 16.30

Kvällsfika serveras 20.00

Hos oss finns personal tillgänglig dygnet runt som kan erbjuda samtal, stöd och uppmuntran.

Skapad | Senast ändrad

Har du synpunkter på vår hemsida?

Hör av dig till oss om du har några frågor eller synpunkter.